header_15.jpg

Verslag Moezelweekend - 1-3 juli 2011

Vrijdag 1 juli was het dan zo ver, het Moezelweekend ging van start. De afspraak was 15.00 uur verzamelen bij de Buurman in Einighausen. De groep bestond dit keer uit elf leden:

  • Jacqueline – Suzuki Gladius 600
  • Diana – Suzuki GSR 600
  • Rob – Yamaha Fazer 600
  • Ans – Honda Magna 750
  • John – Honda Magna 700
  • Lucie – Honda VFR 750
  • Raymond/Astrid – Honda VFR 800 V-TEC
  • Ramon – Yamaha Fazer 1000
  • Franck – Honda Blackbird 1100
  • Jan – Honda Blackbird 1100

- Vrijdag 1 juli 2011
Rond de klok van 15.00 uur verzamelde de groep zich op het terras van Café de Buurman. Hier hebben we eerst nog even wat gedronken en rond 15.45 uur was het tijd om te vertrekken richting Moezel. Deze rit zou ongeveer 215 Km behelzen. Toen we onderweg gingen werden we nog uitgezwaaid door onze voorzitter (hij had de tranen in zijn ogen). We reden van uit Einighausen naar de A2 om zo richtind Maastricht te rijden, het tempo was tot net voorbij Maastricht Aachen Airport voortvarend maar hoe begin je je motorweekend, met file natuurlijk dus ging het tempo weer omlaag.

We konden de eerste kilometers tussen de file door rijden, net voor Maastricht moesten helaas gewoon in rij aansluiten. Dit gaf weer de mogelijkheid tot korte gesprekken en Rob heeft zelfs nog even kunnen flirten met een paar dames in een auto naast hem. Nadat we Maastricht en de file achter ons hadden gelaten en richting Belgische grens reden ging het tempo ook weer richting normale snelweg snelheden. Het grootste deel van de route voerde over de snelweg E40/E42 langs Visé, Verviers en Sankt-Vith. Op ongeveer kilometer 130 moesten we, omdat iemand vergeten was om voor vertrek te tanken (hé Franck), de snelweg even verlaten voor een tankstop, meteen werd er van de gelegenheid gebruik gemaakt om het toilet (en struiken) te bezoeken en weer even bij te kletsen.

Niet veel later reden we weer verder, de E42 werd A60 en we reden langs Feuerscheid, Bickendorf, Fliessem, Gindorf, Landscheid en Bergweiler. Tussendoor zijn we nog gestopt om regenkleding aan te trekken, niet dat het zo hard regende maar meer van de spray omdat de wegen nog redelijk nat waren van de bui waar we achteraan reden, we vervolgden de route om uiteindelijk bij Wittlich-West de snelweg te verlaten. Hier reden we de B49 op deze leidde ons door Wittlich, Neuerburg, Bausendorf en Kinderbeuern. We hebben toen nog een tankstop ingelast zodat de motoren vol getankt waren voor de zaterdag rit, nadat de dorst van de motoren gestild was reden we weer verder. De route werd nu tegenover de relatief saaie snelweg een stuk leuker om te rijden.

De laatste etappe van de route voerde via Bengel naar Alf dit stuk bevatte en stel mooie bochten-combinaties. Voorbij Alf staken we de Moezel over naar Bullay vanaf hier reden we parallel aan de Moezel richting Zell (Merl). We arriveerden bij Gasthaus Pinocchio hier werden we door Dennis opgevangen en konden we onze motoren in een garage achter slot en grendel zetten. Nadat iedereen zijn/haar spullen naar binnen gebracht had en een drankje genuttigd had was het tijd om te gaan douchen, en netjes verzorgd aan te schuiven voor het avondeten.

- Zaterdag 2 juli 2011
Zaterdagochtend 08.30 uur was het dan tijd voor het ontbijt, want we wilden om +/- 10.00 uur op de motor zitten om ons rondje Moezel aan te vangen. De route zou 258 km lang zijn die dag. Toen we buiten kwamen om de motoren uit de garage te gaan halen was het nog redelijk koel, maar het zou die dag in elk geval droog blijven dus vol goede moed gingen we op pad.

We sloegen links af de berg op, om zo het dorp te verlaten vanaf hier volgde tot in Grenderich een stuk route door de natuur. De wegen waren hier en daar iets vervuild en beschadigd, maar dit werd netjes op tijd aangegeven met borden. Vanuit Grenderich voerde de route over bochtige wegen met een aantal mooie haarspeldbochten naar Liesenich, Mittelstrimmig en Altstrimmig. We reden verder richting Treis en ook dit stuk van de route was weer voorzien van mooie bochten-combinaties, in Treis aangekomen zijn we de Moezel overgestoken en hebben vervolgens een stukje parallel aan de Moezel gereden. Niet veel later was het tijd voor de eerste sanitaire stop. Natuurlijk werd ook weer van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer even bij te kletsen, en voor diegene die nog iets van het ontbijt had meegesmokkeld een hapje te eten.

Toen we weer op weg gingen voerde de route ons door Cochem (erg druk daar) naar Sehl. We hebben Sehl verlaten via de B259, dit stukje weg leent zich mooi om een beetje door te rijden maar al snel zagen dat enkele collega motorrijders aangehouden waren door de duitse arm der wet, dus hebben we het maar iets rustiger aan gedaan. Maar goed ook, want ze stonden op meerdere plaatsen de boel in de gaten te houden. De B259 voerde ons langs Brauheck en Faid door Büchel en Ulmen. Van hier uit reden over de B257 via Darscheid naar Daun. In Daun aangekomen werd er een plek gezocht waar we de motoren konden parkeren, dit lukte bij het lokale postkantoor. Nadat iedereen zijn/haar motor geparkeerd had zijn we bij de lokale pizzeria gaan zitten om een hapje te gaan eten.

Voor dat we bestelden kregen we helaas de mededeling dat Rob zich niet zo lekker voelde en dat hij waarschijnlijk terug naar het pension zou gaan en van daar uit naar huis zou rijden.

Na het eten, dat volgens iedereen erg lekker was namen we afscheid van Rob (volgende keer beter kerel), want hij ging toch liever naar huis. De rest van de groep stapte weer op om de route verder te rijden. De B257 voerde ons via Oberstadtfeld, Wallenborn, Meisburg, en Steinborn naar Badem. Hier vandaan reden we naar Dudeldorf waar we de B50 op reden en daarna de  L39 richting Speicher. Nadat we Speicher achter ons hadden gelaten volgde weer een mooi bochtig stuk van de route tot aan de B51 deze hielden we aan tot we de B422 richting Welschbillig moesten nemen. De B422 leidde ons via Welschbillig, Kordel en Trier terug naar de Moezel. Hier werden we door onze voorrijder Jan (en hij door Garmin) de B53 op geleid. De B53 loopt parallel aan de Moezel en dus qua uitzicht een zeer mooi stuk van de route, maar niet zo zeer een uitdaging voor de stuurmanskunsten.

De B53 leidde dus vanuit Trier via Schweich, Mehring, Pölich, Ensch, Klüsserath, Trittenheim, Neumagen naar Niederemmel. In Niederemmel stond er een obstakel in de vorm van een omleiding op de route, mijn eerste gedachte was “omleiding *?@#%!”, de precieze verwoording mag iedereen er zelf bij bedenken. Maar tot onze grote vreugde was dit een zeer positieve omleiding want nadat we de Moezel waren overgestoken en het dorpje Piesport (ja zo heet dat echt) achter ons hadden gelaten volgde er een zeer mooi stukje bergop met scherpe en flauwe bochten. Boven aan de beklimming zijn we nog even gestopt op een parkeerhaven en hebben we genoten van het geweldige uitzicht over de Moezel.

Vanuit ons uitzichtpunt reden via een mooi bochtig stuk terug richting onze oorspronkelijke route, deze bereikten we weer in het dorpje Minheim. We reden nu weer parallel aan de Moezel en kwamen door de plaatsen Lieser, Kuev, Kröv en Traben. Onderweg haalden we nog een motorrijder in die het hier niet mee eens was en ons uitzwaaide met een internationaal vingergebaar. In Traben staken we de Moezel weer over om zo weer op de B53 terecht te komen. Deze ons bekende weg voerde door Enkirch en Pünderich naar Zell. In Zell hebben de motoren nog vol getankt voor de volgende dag en zijn toen door gereden naar Merl en Gasthaus Pinocchio. Uiteindelijk was de route door de omleiding 270 kilometer lang. Nadat we gegeten hadden was er die avond karaoke, wat moet ik hierover zeggen behalve dat het een leuke avond was en dat men in sommige gevallen blij kan zijn dat ik geen geluid in het verslag kan zetten.

- Zondag 3 juli 2011
Zondagochtend de dag van naar huis gaan was aangebroken, 08.30 uur zaten we weer met z’n allen aan het ontbijt. Nadat we, net als zaterdagochtend, een lekker ontbijt hadden genuttigd werd de drankrekening betaald en was het tijd om de bagage op de motoren binden. We waren nog maar net bezig met onze motoren gereed te maken voor vertrek toen we te horen kregen dat de weg vanwege een triatlon zou worden afgezet. Er moest dus een beetje haast worden gemaakt met het vertrek.

Luttele minuten later waren we dan ook al onderweg naar huis deze trip zou ongeveer 215 kilometer beslaan. Toen we Merl achter ons lieten, reden we naar Bullay om daar voor de laatste keer van het weekend, de Moezel over te steken. We reden hierna Alf binnen om hier een stukje B49 te nemen en daarna de L103 op te rijden. De L103 kronkelde richting Bad Bertrich, toen we Bad Bertrich verlieten reden we de L104 op deze verruilden we in Hontheim voor de B421. Dit stukje L103/L104 was mooi voorzien van bochten welke heerlijk te rijden waren op een ietwat hogere snelheid.

De B421 leidde ons door Strotzbüsch, toen we net Strotzbüsch uit waren merkte ik, dat ik plotseling de laatste van de groep was, er zouden eigenlijk nog drie leden achter mij moeten rijden. Nadat ik dat naar voren had doorgeseind, stopten we bij de eerste mogelijkheid. We hebben even gewacht en de voorrijder is toen een stuk terug gereden om de rest op te halen. Niet veel later kwamen de achterblijvers aanrijden. Eenmaal bij ons terug, bleek dat Ans door lichamelijke klachten niet meer goed mee kon, Ans en John besloten op dat moment om op eigen tempo de kortste weg naar huis te nemen. De overgebleven leden vervolgden hun weg via een stuk A1 en L67 naar Dreis-Brück. Hier reden de B421 weer op om via Oberehe-Stroreich, Zilsdorf, Walsdorf, Hillesheim, Birgel langs Jünerath naar Stadtkyll te rijden.

In Stadtkyll namen we de K64 om via Kerschenbach richting Ormont te gaan. Net voor Ormont sloegen we af op de K67en K14 niet veel later reden we de B265 op. Via Loheim, Büllingen en Wirtzfeld bereikten we Elsenborn. Hier vonden we, nadat we al een tijdje aan het zoeken waren een café-restaurant dat open was, hier hebben we toen een drankje genuttigd en zijn toen vanwege de gezellige sfeer, weer snel vertrokken.

Na onze stop reden we verder op de N647 deze loopt een heel stuk door het Parc Naturel Des Hautes Fagnes. We doorkruisten Bôsfange, Cwëne de Bwës en Sourbrodt. In Sourbrodt namen we de N676, niet veel later sloegen we af op de N68 en daarna reden we de N629 op. Deze leidde ons naar Jalhay en Stembert. Van hier uit reden naar Verviers om daar de E42 op te rijden en op het eerst volgende knooppunt de E40 richting Cheratte te nemen.

Vlak voor Cheratte zijn nog gestopt bij een groot tankstation om nog een broodje te eten en gebruik te maken van de sanitaire faciliteiten. Tevens hebben hier nog de leden van de groep die zaterdag en eerder op de dag naar huis waren gegaan laten weten hoe laat we ongeveer terug zouden zijn bij Café de Buurman. Hier vandaan reden weer richting Cheratte om daar de E25 richting Maastricht te nemen. Net in Maastricht kregen we nog heel even file, toen we Maastricht achter ons hadden gelaten was het nog een stukje A2 tot aan afslag Urmond om van daaruit verder te rijden naar Einighausen en Café de Buurman. Hier zaten Rob en onze voorzitter Marc al met smart op ons te wachten niet veel later kwamen ook Ans en John nog en hebben we nog met z'n allen nog wat zitten napraten en zijn we uiteindelijk ieder zijn eigen weg naar huis gegaan.

Samenvattend een zeer geslaagd weekend zowel wat betreft de gezelligheid als ook de ritten uitgezet door onze tourcommissaris Jan.

Tevens en dan spreek ik denk ik namens de hele groep bedank ik de mensen van Gasthaus Pinocchio voor het in alle opzichten goed verzorgde verblijf in Zell (Merl) aan de Moezel.