header_3.jpg

VRO Cursus - september 2011

Verslag Opfriscursus - VRO zondag 4 september 2011.

Deelnemers:

  • Marc (Film- en Fotocrew)
  • Astrid (Catering)
  • Vivian (voice-over)
  • Lien
  • Dirk
  • Paul
  • John
  • Ans
  • Raymond
  • Lucie
  • Peter
  • Jan (Instructeur)
  • Franck (Instructeur)

Zondag 4 september stond een, voor MC Guttecovense begrippen, nieuw evenement gepland: De VRO cursus. Vanaf het begin werd hier door een aantal leden enthousiast op gereageerd en dus werd hier vanaf het moment dat dit idee gelanceerd werd, in januari, vol verwachting op gewacht. Zoals altijd werd er verzameld bij De Buurman en na de eerste versnapering buiten op het terras genuttigd te hebben zijn we vanwege de regen naar binnen gevlucht. Even leken de weergoden roet in het eten te gooien van het praktische gedeelte van de VRO cursus, maar onze instructeurs waren echter niet voor één gat te vangen en smeerden het theoretische gedeelte net zo lang uit, totdat het gestopt was met regenen. Jan en Franck, die allebei kunnen putten uit hun jarenlange rij(opleiding)ervaring, belichtten het theoretische gedeelte op voortreffelijke en voor iedereen begrijpelijke wijze. Elke oefening die we later die dag moesten ondergaan werd uitvoerig besproken en de vragen die hierbij werden opgeroepen werden keurig onderbouwd.

Vol goede moed stapten de ‘cursisten’ op de motoren om zich naar het oefenterrein van Verkeersschool Osseforth in Elsloo te begeven. Omdat ik zelf helemaal achteraan reed kon ik goed zien dat iedereen de zojuist geleerde lesstof in praktijk wilde brengen. Stuk voor stuk zag je dat iedereen de bochtjes en rotondes onderweg anders nam dan anders, de sfeer was goed, de verwachtingen lagen hoog en ook het zonnetje liet zich van zijn beste kant zien.

Eenmaal aangekomen bij de verkeersschool was het een wirwar van pylonnen die op het terrein opgesteld waren. Om alvast een beetje aan het terrein te wennen werd er begonnen met koffie en vlaai. Ondertussen werden de oefeningen mondeling doorgenomen. Na de eerste gewenning begonnen Jan en Franck de eerste oefening uit te leggen en volgde een demonstratie van Jan. Gelukkig ging hem dat goed af (stel je voor….) en mocht de rest zijn voorbeeld volgen. Aangezien het een snelle slalom betrof waarbij de pylonnen redelijk ver uit elkaar staan ging dit voor de meesten vrij probleemloos. Anders werd dit bij de slalom waarbij de pylonnen een stuk dichter bij elkaar stonden. Hier en daar werd een, soms meerdere kegeltjes meegenomen, maar dat mocht de pret niet drukken want na elke run werden de foutjes mondeling doorgenomen, waarna iedereen meerdere gelegenheden kreeg om de puntjes op de i te zetten. De remproeven werden met veel plezier uitgevoerd, ff gassen, gas los en vol in de ankers. Het wegrijden uit een parkeervak, juist voor een pylon langs was niet moeilijk, indien je de juiste kijktechniek toepaste. Bij velen vertoonde juist dit kijkgedrag bij deze oefening wat slijtplekken. Na enige correctie van Jan en Franck kwam het uiteindelijk wel goed. Ik heb gemerkt dat ik een soort van fascinatie heb opgebouwd voor de pylonnen. Telkens werd mijn vizier gericht op een of andere pylon en ook al was ik die gepasseerd, toch keek ik dan vanuit een ooghoek automatisch weer naar die kegel. De foutjes die ik me gepermitteerd had waren volgens mij ook een beetje het gevolg van de psychologische druk die ik voelde, omdat de voorzitter langs de kant stond met een politiepet op!  Het moeilijkst was voor velen, mezelf incluis, de U-turn. Bij de meeste pogingen kwam ik net een stukje wegdek te kort om volledig te kunnen keren. Het typische was dat toen ik op de Aprilla van Paul de oefening mocht herhalen, dit wel goed ging….. Helemaal vlekkeloos verliep de cursus niet, er waren drie valpartijtjes te melden van leden die variërend van heel veel- tot een paar jaar ervaring hebben.

We kunnen concluderen dat deze cursus echt voor iedereen, zonder uitzondering, van belang is geweest, waarbij iedere deelnemer veel van heeft opgestoken. Tussen de bedrijven door heeft Lucie gebruik gemaakt van bijna alle aanwezige motoren om tussen de pylonen te laveren. Het grootste plezier beleefde onze ‘motorbabe van de maand’ van enige jaren geleden aan de Aprilla van Paul. Breed grijnzend gaf ze de motor keer op keer de sporen en stoof ze over het hele terrein. Haar blijde gezicht viel zo erg op dat er gedacht werd dat er accessoires van Christine le Duc op het zadel gemonteerd waren. Na het officiële gedeelte kregen we nog een demonstratie van de ietwat balorige VROplus cursus: hoe trek ik een wheelie. Natuurlijk was het niet alleen plezier maken, het heeft bij alle deelnemers ook liters zweet gekost, getuige de natte plekken op de kleding, zelfs ik had zeiknat haar…. Toen ik voorstelde dat we maar met zijn allen moesten gaan douchen, merkte ik dat niet iedereen hier negatief tegenover stond. Wat me heel erg opviel was dat Ans wel heel snel reageerde dat ze graag mijn rug wilde wassen. Resumerend: Iedereen was van mening dat dit een heel geslaagd evenement was en dat dit volgend jaar zeker weer op het programma moet staan, dus ik moedig de overige leden ook aan om er volgend jaar bij te zijn! Het zal ons zeker onderweg ten goede komen tijdens onze ritten.

 

Uw secretaris-VFRay